Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

prof. dr hab. Maria Maślanka-Soro

maria.maslanka-soro@uj.edu.pl

Wizytówka w systemie USOSweb

Ukończyła studia magisterskie w zakresie filologii klasycznej oraz filologii włoskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Część studiów odbyła na Université de Nancy II oraz na Università Cattolica w Mediolanie, gdzie otrzymała dyplom magisterski (Diploma di laurea) summa cum laude. W roku 1990 obroniła pracę doktorską napisaną pod kierunkiem prof. dra hab. Romualda Turasiewicza, zatytułowaną Funkcja formuły pathei mathos u Ajschylosa i jej kryzys u Sofoklesa. W roku 2006 otrzymała stopień doktora habilitowanego na podstawie rozprawy Tragizm w Komedii Dantego, a w roku 2014 tytuł profesora. Od 1982 do 1990 pracowała w Katedrze Filologii Klasycznej UJ, a od 1996 jest zatrudniona w Instytucie Filologii Romańskiej UJ, gdzie prowadzi seminaria magisterskie, zajęcia z dawnej literatury włoskiej oraz z teatru i dramatu antycznego. W ramach programu Erasmus i na zaproszenie wykładała w uniwersytetach włoskich, m. in. w Mediolanie, Padwie, Rzymie, Perugii i Neapolu.

Jest członkiem korespondentem Polskiej Akademii Umiejętności (od 2018), a także członkiem sześciu zagranicznych Towarzystw Naukowych, w tym Società Dantesca Italiana (SDI), Academia Net. The expert database for outstanding female academics, coordinated by Swiss National Science Foundation (SNSF; https://www.academia-net.org/profil/prof-phd-maria-maslanka-soro/1797449), Renaissance Society of America (RSA) oraz Associazione Internazionale dei Professori d’Italiano (AIPI).

Ponadto pełni funkcję członka Komitetów Naukowych ośmiu czasopism zagranicznych, w tym: „Rivista Internazionale di Ricerche Dantesche”, „Revue des Études Dantesques”, „Dante e l’Arte”, „Letteratura Italiana Antica”, „Rivista di Letteratura Tardogotica e Quattrocentesca”.

Dotąd kierowała dwoma projektami badawczymi: „Antyczna tradycja epicka u Dantego” (NCN, 2010-2015) oraz „Edycja naukowa traktatu Francesca Petrarki Secretum meum: przekład i opracowanie” (NPRH, 2018-2022), a także była głównym wykonawcą w trzech krajowych projektach badawczych (2 KBN i 1 NPRH: 1998-2003; 2003-2006; 2013-2016) oraz w dwóch międzynarodowych projektach badawczych: „Traduire l’émotion” (2000-2002) w ramach współpracy między uniwersytetami flandryjskimi i UJ oraz UW, a także „Dante and the Multiplicities of Cultures in Medieval Europe” (2020-2022) w ramach programu UNA EUROPA.

Jest autorką ponad 100 artykułów i rozdziałów naukowych oraz ośmiu książek, m. in. Nauka poprzez cierpienie (pathei mathos) u Ajschylosa i Sofoklesa (1991), Tragizm w Komedii Dantego (2005, wyd. II 2010), Powrót Melpomeny. Tragedia włoska od średniowiecznego odrodzenia po renesansowy rozkwit (2013), Antyczna tradycja epicka u Dantego (2015), Secretum meum Francesca Petrarki: przekład M. Maślanka-Soro i A. M. Wasyl, wstęp i opracowanie M. Maślanka-Soro (2022). Dla włoskiego wydawnictwa Aracne przygotowała we współpracy z Anną Pifko-Wadowską edycję naukową książki “Vedi lo sol che 'n fronte ti riluce”: la vista e gli altri sensi in Dante e nella ricezione artistico-letteraria delle sue opere (2019).

Uczestniczyła z referatami w ponad sześćdziesięciu konferencjach i seminariach międzynarodowych.

W roku akademickim 2002-2003 była beneficjentką grantu Rektora UJ, natomiast w latach 1991-2022 laureatką ośmiu nagród Rektora UJ za działalność naukową, a roku 2006 nagrody zespołowej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Za zasługi w zakresie krzewienia kultury włoskiej zagranicą została odznaczona przez Prezydenta Republiki Włoskiej orderem Onorificenza di Cavaliere dell'Ordine della «Stella d'Italia» w roku 2016.

Zainteresowania naukowe

- dantologia (hermeneutyka literacka i filozoficzno-teologiczna, zagadnienia stylu i języka, tradycja antyczna u Dantego i jej interpretacja, aspekty dramatyczno-teatralne Komedii i jej związki z teatrem średniowiecznym; tragizm i komizm w Komedii)

- nowołacińska literatura włoska, w szczególności łacińska twórczość Francesca Petrarki

- recepcja kultury klasycznej w literaturze włoskiej

- Dekameron Giovanniego Boccaccia, zwłaszcza jego aspekty teatralne i dramatyczne

- tragedia grecka (problematyka filozoficzno-antropologiczna, psychologiczna, estetyczno-literacka)

-tragedia włoska w. XIV-XVI i XVIII (poetyka gatunku, związki intertekstualne z tragedią grecką i rzymską).

Publikacje

publikacje w Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego

publikacje w serwisie Academia.edu

profil w serwisie ORCID

 

 

CV naukowe

CV Maria Maślanka-Soro